Olivier van Meer 73′ Spirit of Venice
De Spirit of Venice is ontworopen door Olivier van Meer en gebouwd door VMG yachtbuilders in Enkhuizen. Ze is een mooi voorbeeld van een klassiek schip met moderne technologie.
Het schip is getuigd door de Groot scheepstuigers in Stavoren, zij hebben gekozen voor Ronstan dekbeslag in combinatie met Spinlock stoppers en Sailtec hydrauliek.
Het grootschoot systeem is een combinatie van admiral sheeting waarbij 1 zijde van de schoot naar achteren wordt geleidt zodat deze vanuit de kuip eenvoudig te bedienen is. De Torlon gelagerde karren zijn semi-custom en worden versteld met de pin stops of door een lijn aan de RVS koppelstrip te bevestigen. De Ronstan Orbit blokken zijn voorzien van Torlon naaldlagering waardoor het systeem minimale weerstand heeft.
Ook voor de voetblokken is gekozen voor Ronstan Orbit blokken met Torlon naaldlagering. deze blokken lijden de grootschoot netjes naar achteren. De grootschoot wordt uiteraard veel gebruikt, er zijn dan ook geen concessies gedaan als het komt om weerstand in de schijven en boat-handeling.
Het grootschootblok aan de giek is een Ronstan Orbit lashing blok. Deze blokken zijn extreem sterk doordat de 2 wangen in elkaar zijn gedraaid met schroefdraad. Hierdoor ontstaat een blok welke in de basis slechts bestaat uit 2 onderdelen. De dyneema lashing bevestigd het blok aan de giek, hierdoor is deze sterk, veilig en altijd goed uitgelijnd.
De Ronstan Genuawagens zijn uitgevoerd met gelagerde schijven en zijn voor zien van plunjer stoppen. De RVS schijfhouder is voorzien van rubber buffers, hierdoor blijft het RVS frame rechtop staan en blijft deze vrij van de aluminium wagen. Dit voorkomt krassen maar zal ook tijdens het zeilen niet rammelen.
De vallen en schoten worden afgestopt door Spinlock XX-0812 stoppers. Deze stoppers hebben een enorme houdkracht van 1800 kg bij slechts een 12mm lijn. Deze Spinlock XX stoppers hebben een wigvormig binnenwerk, dit geeft een groot oppervlak op de lijn maar zorgt ook dat deze eenvoudig is te opnenen met een hendel.
Voor maximale prestaties zijn de XX stoppers ook beschikbaar met een keramisch binnenwerk; hiermee zijn houdkrachten tot 2350kg haalbaar!
Het hydrauliek is van Sailtec. Dit T6 pomppaneel is aangesloten op de hydraulische neerhouder. De T6 is een eenvoudige maar doeltreffende pomp met manometer om de druk af te kunnen lezen in de neerhouder.