0,00
English Braids

M-ropes en English braids, Polyester, Dyneema en HMPE trimlijnen

Trimmen van grootzeil, genua, spinakker, overloop of gennaker moet een plezier zijn. Hierdoor moeten trimlijnen aan een aantal voorwaarden voldoen: minimale rek, goed in de hand liggen, soepel door keerblokken bewegen en zeer betrouwbaar zijn.

Dubbel en enkel gevlochten trimlijnen

Sprintline

De Sprintline is een dubbelgevlochten Polyester lijn. De lijn is voorgerekt en met hitte behandeld. Hierdoor heeft deze lijn weinig rek maar wel soepel.

 

8-voudig voorgerekt

Kernloze polyester lijn bestaande uit 8-strengen

12-voudig Polyester

Enkel gelvochten 12-strengs Polyester. Deze lijn splits net zo makkelijk en op dezelfde manier als Dyneema. Door de rek in de lijn is deze ideaal als lazyjack touw.

Toepassingen

Overloop

Cunningham

Achterstag

Outhaul

Onderlijkstrekker

Softshackle

Neerhouder

Gevlochten Dyneema trimlijnen en 12-voudige HMPE en Dyneema kernen

Challenger HMPE

12-Voudige UHMPE kern zonder mantel.  Zeer licht, gemakkelijk te splitsen. Vrijwel identieke specificaties als SK78 Dyneema maar zonder de prijs. Ook beschikbaar in 100 meter spoelen

Ideaal als trimlijn, zeerailing, of softshackles

 

12-Strengs SK78 Dyneema

SK78 Dyneema zonder mantel met een 12-voudige constructie. De holle constructie maakt deze lijn eenvoudig te verwerken. Ideaal als trimlijn of zachte bevestigingen zoals softshackles.

D-racer 16

Dubbel gevlochten constructie met Polyester mantel en Dyneema SK78 kern. Dit touw heeft minimale rek en is tevens met hitte voor behandeld voor de allerbeste prestaties. Ideaal als schoot en val op Dhingys of trimlijnen voor de veeleisende zeiler.
 

12-Strengs DM20 Dyneema

Een DM20 Dyneema kern zonder mantel. Deze DM20 vezels zijn vrijwel vrij van rek en kruip, hierdoor als trimlijn uitermate geschikt maar ook als RVS staand want vervanger of achterstagen en achterstag verstellingen.

Door de extreme voorrekening en hitte behandeling maar ook DM20 vezel is in dit touw nauwelijks sprake van rek, constructie rek of kruip.

In een trimsysteem zoals neerhouder, overloop, achterstag of achterstagverstelling staan vaak hoge krachten. Ook kunnen de schokbelastingen op een trimsysteem aanzienlijk zijn. Door met blokken of low-friction ringen vertraging in te bouwen wordt dit al minder.

Door vetragingen in een trimsysteem toe te passen worden krachten te hanteren. Dit werkt echter alleen als er weinig weerstand zit in de vertraging. Goede kogellagerde Ronstan blokken kunnen een groot effect hebben op de bedienbaarheid van het systeem. Een tweede welke vaak vergeten wordt is de stugheid van het trimtouw. Als het touw stug is zal deze moeizaam buigen over het katrol en verstelling lastig maken.

Het is belangrijk dat tijdens en na het trimmen de bolling van, grootzeil, genua of spinnaker optimaal is maar ook blijft. Bij grote golven of zware weersomstandigheden kan dit weleens een probleem zijn. Bij meer wind of windvlagen moet de bolling verder naar voren en de zeilen vlakker. Hierdoor gaat de boot harder en niet schuiner. Dit is voor zowel toerzeilers en wedstrijdzeilers erg belangrijk.

X