Valstoppers worden traditioneel uitgevoerd met een aluminium binnenwerk. Veelal bestaat het binnenwerk van een valstopper uit een vlakke aluminium gekartelde onderkant en aan de bovenkant een gekartelde kam.
Deze kam wordt door de hendel in de lijn gedrukt en daardoor wordt de lijn tussen de kam en de basis geklemd.
Hoe harder je aan de lijn trekt, des te meer zal de kam zich ingraven in de lijn.
Echter zal bij een bepaalde belasting de lijn toch gaan slippen. Dit komt dan vooral doordat de kam toch wat te glad is. Een te agressieve kam daarentegen zal de mantel van de lijn beschadigen en dat is dus ook niet de oplossing.
Spinlock heeft een unieke aluminium binnenwerk met keramische coating ontwikkeld. Keramiek blijkt een zeer goede grip op de lijn te hebben zonder dat de mantel wordt beschadigd.
Met dit keramische binnenwerk heb je tot wel 25% meer houdkracht op de lijn.
Een groot nadeel van een slippende lijn is dat de mantel door het slippen supersnel slijt. Slippende vallen wil je dus altijd proberen te voorkomen. De keramische binnenwerken zorgen dus voor meer grip, maar ook voor minder slip en dus voor minder slijtage op mantel.
Doordat Keramiek slijtvast is zal het binnenwerk ook veel minder snel slijten wat ten goede komt aan de levensduur van de stopper.