M-ropes en English braids, Polyester, Dyneema en HMPE trimlijnen
Trimmen van grootzeil, genua, spinakker, overloop of gennaker moet een plezier zijn. Hierdoor moeten trimlijnen aan een aantal voorwaarden voldoen: minimale rek, goed in de hand liggen, soepel door keerblokken bewegen en zeer betrouwbaar zijn.
Dubbel en enkel gevlochten trimlijnen
Gevlochten Dyneema trimlijnen en 12-voudige HMPE en Dyneema kernen
Challenger HMPE
12-Voudige UHMPE kern zonder mantel. Zeer licht, gemakkelijk te splitsen. Vrijwel identieke specificaties als SK78 Dyneema maar zonder de prijs. Ook beschikbaar in 100 meter spoelen
Ideaal als trimlijn, zeerailing, of softshackles
12-Strengs SK78 Dyneema
SK78 Dyneema zonder mantel met een 12-voudige constructie. De holle constructie maakt deze lijn eenvoudig te verwerken. Ideaal als trimlijn of zachte bevestigingen zoals softshackles.
D-racer 16
12-Strengs DM20 Dyneema
Een DM20 Dyneema kern zonder mantel. Deze DM20 vezels zijn vrijwel vrij van rek en kruip, hierdoor als trimlijn uitermate geschikt maar ook als RVS staand want vervanger of achterstagen en achterstag verstellingen.
Door de extreme voorrekening en hitte behandeling maar ook DM20 vezel is in dit touw nauwelijks sprake van rek, constructie rek of kruip.
In een trimsysteem zoals neerhouder, overloop, achterstag of achterstagverstelling staan vaak hoge krachten. Ook kunnen de schokbelastingen op een trimsysteem aanzienlijk zijn. Door met blokken of low-friction ringen vertraging in te bouwen wordt dit al minder.
Door vetragingen in een trimsysteem toe te passen worden krachten te hanteren. Dit werkt echter alleen als er weinig weerstand zit in de vertraging. Goede kogellagerde Ronstan blokken kunnen een groot effect hebben op de bedienbaarheid van het systeem. Een tweede welke vaak vergeten wordt is de stugheid van het trimtouw. Als het touw stug is zal deze moeizaam buigen over het katrol en verstelling lastig maken.
Het is belangrijk dat tijdens en na het trimmen de bolling van, grootzeil, genua of spinnaker optimaal is maar ook blijft. Bij grote golven of zware weersomstandigheden kan dit weleens een probleem zijn. Bij meer wind of windvlagen moet de bolling verder naar voren en de zeilen vlakker. Hierdoor gaat de boot harder en niet schuiner. Dit is voor zowel toerzeilers en wedstrijdzeilers erg belangrijk.