 |
De Flyer waarmee Conny van Rietschoten in 1978 de Whitbread around the World race wist te winnen is weer terug naar Nederland gehaald. Het schip is volledig gestript, opnieuw geschilderd en voorzien van nieuwe masten en dekbeslag. |
|
|
 |
De Hydraulische boomvangs van beide masten zijn vervangen voor sailtec cilinders. De kleine hoek van de cilinder op de bezaan heeft geleidt tot een custom cilinder van Sailtec. |
|
|
 |
De Flyer beschikt over een breed arsenaal aan voorzeilen, getuige de vele railsen en genuakarren op het dek. Alle karren zijn van Ronstan en hebben Torlon naaldgelagerde schijven voor minimale weerstand. De karren zijn met een plungerstop en low-friction slide-rods prima te verstellen. |
|
|
 |
De Ronstan overloopwagen van het hoofdzeil heeft 3 opstaande Orbit Blokken wat leidt tot een vertraging op de grootschoot van 1:4. De blokken worden netjes met veren omhoog gehouden en zijn hoog op de wagen geplaatst zodat ze de schijven voor de overlooplijn niet zullen raken. |
|
|
 |
De overloopwagen voor de bezaan is uitgerust met de nieuwe Ronstan Core blokken. Deze blokken hebben een hoge breeksterkte en hebben minimale weerstand door hun unieke 2-stage bearing system. Bij lage krachten draait de schijf op een kogellager, en bij hoge krachten neemt een hoog-gepolijst glijlager de krachten over. |
|
|
 |
De mastvoetblokken van de Bazaan zijn ook weer uitgerust met Ronstan Orbit blokken. Deze blokken lijken tevens veel op de originele blokken die destijds op de Flyer waren gemonteerd. |
|
|
|
|